H0 Asztalunk

 

Az Esztergomi Vasútmodellező Klub tagjainak sorát HO-ás asztallap és kiegészítők adományozásával bővítette Dr. Pintér Miklós, Csolnoki körzetiorvos 2015 tavaszán. A klub tagjai elkezdték építeni a (2,5 x 1,5 m) HO -ás méretarányú asztalt. Jelenleg is építés alatt áll és a következő kiállításig 2016.08.20-ig kell befejezni az építését.

 

Megtalálható rajta tereptárgyként a vasútmodellezés elengedhetetlen tárgyai közül állomás épület, peron, a sínek mellet, alagút, híd tó felett ívelve. Sorompó, jelzők, templom, hegytetőn szálloda. Egyszerre 2-4 digitálisan működő szerelvény működhet rajta önállóan. Először 2016. márciusában mutatkoztunk be a nagy közönség előtt, a Balassagyarmati Vasútmodell kiállításon az asztalunkkal. Az asztal modulokkal történő összekötésével foglalkozunk a jövőben, a befejezése után.

 

A digitális rendszer (DCC) lényege: A DCC egy speciális váltakozó áramú jel, ahol a váltakozó áramú jel időbeni változása, a periódusidő változása hordozza az információt. A DCC nem csak információt, hanem egyben tápfeszültséget is hordoz.

A sínbe vezetve ezt a jelet, azonnal előállt a működéshez szükséges feszültség éppúgy, ahogy a kommunikáció is. Ennek értelmében nincs még egy ilyen összetett feladatú kommunikációs csatorna a digitális rendszerben. A DCC jelszintje egy átlagban 8 KHz-es frekvenciájú, 14-18V körüli csúcsértékű szimmetrikus négyszögjel. Összehasonlításképp a hálózati 230V-os feszültség is egy váltakozó áramú jel, ám ott a frekvencia a DCC - ben használt frekvenciának csak a 160-ad része és a feszültség szintje pedig a 16-18-szorosa. Ezt a jelképzési rendszert használja a DCC a digitális központ és a dekóderek közötti kommunikációra és ez a jel van jelen az egész terepasztal vágányhálózatán, amennyiben az digitális vezérlésű. A DCC rendszer további előnye,hogy ő rendelkezik a legmagasabb szintű kompatibilitással a digitális rendszerekben. Ilyen rendszer például a Klub által is alkalmazott, a Roco cég által forgalmazott Multimaus rendszer.

 

 

A mozdonyba szerelt digitális dekóder áramkör érzékeli a kapott utasítást és azt dekódolja,aminek hatására vezérli a funkciót. Ez lehet a gyorsítás,lassítás,fényszórók,hang vagy füstölő vezérlése. Fejlettebb típusoknál már kabin világítás,kapcsoló mű,áramszedő,stb. is vezérelve van.

Előnye az analóg rendszerrel (egy trafóról vezérli a kezelő a vonatokat) szemben,hogy egyszerre több vonat is tud közlekedni egymástól teljesen függetlenül és menet közben is lehet be/ki kapcsolni egyes funkciókat. Analóg rendszerben a mozdony világításának intenzitása (ha van) a trafóról kapott feszültség nagyságának a függvényében változik, digitálisban pedig minden időpillanatban,amikor be van kapcsolva a fény,akkor teljes intenzitással világít. Az analóg rendszerben mindenképp szakaszolni kell a valósághű vasútüzem érdekében.

 

 

Copyright © 2016. Minden Jog Fenntartva.